I dag har Tønsberg og Nøtterøy Bibliotek svart på min epost fra gårsdagen, som klaget over manglende svar på forespørsel etter ny pin-kode. De sendte meg SMS til min registrert telefonnummer med ny PIN kode, og koden fungerer.

For meg ser dette ut som det ikke finnes noe automatisk behandling av pin-kode forespørsel, men her sitter det en person som får en epost hver gang jeg trykker på “glemt kode” knappen på nettsiden, og sender en SMS. Dette er noe som skulle fungere automatisk, fordi det er ikke noe jobb som krever utdanning til bibliotekar, og da ville det også fungert på en søndag. Tenk om Facebook ville brukt samme metoden, hvor mange kundebehandlere de ville trengt bare for det. Men norske kommuner har sikkert spart mye penger på IKT systemer som de kan sløse bort på jobber som den? Vi har i hvert fall ingenting å frykte fra automatiseringen, den skaper jo flere jobber en den ødelegger.

At hun sendte koden gjennom SMS til mitt registrerte nummer, istedenfor til en epost-adresse som ikke var registrert i min profil, er et bra tegn, fordi det kunne jo vært hvem som helst som hadde funnet låner-nummeret mitt og skulle trenge seg inn i min konto. Med andre ord: det er ikke bra, men det kunne vært enda verre.

Dagens interaksjon med tnb.no får dermed terningkast 2 av 6.

